امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن فناوری های جدید، روابط عاشقانه از راه دور شایع شده اند. بنابراین بسیاری از افراد از طریق لانگ دیستنس رابطه برقرار می کنند. این گونه رابطه، گونه جدیدی از روابط زناشویی مدرن است.

وجود رابطی از راه دور نیز مانند هر رابطه دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد و بهتر است که افراد با این رابطه و مزایا و معایب آن به خوبی آشنا باشند تا بتوانند همواره رابطه عاطفی سالمی داشته باشند.

رابطه از راه دور چیست؟

ما در این مقاله سعی داریم تا درباره لانگ دیستنس و مزایا و معایب آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم. بنابراین در صورتی که تمایل دارید در این مورد بیشتر بدانید، این مقاله را حتما بخوانید.

 

 

رابطه لانگ دیستنس (رابطه از راه دور) چیست؟

به روابط عاشقانه که از راه دور و از طریق فناوری های جدید مثلا شبکه های اجتماعی آنلاین ایجاد می شود، رابطه لانگ دیستنس – Long-distance relationship می گویند.

در این روابط دو طرف ممکن است در دو شهر یا دو کشور کاملا مجزا زندگی کنند. روش ارتباطی و گفتگو بین این افراد از طریق روش های آنلاین مانند اسکایپ و ویدئوکال انجام می شود.

معمولا افراد در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک یا اینستاگرام با یکدیگر آشنا شده و با یکدیگر صحبت می کنند. سپس با ادامه دادن رابطه، احساس دوست داشتن بین آنها شکل می گیرد.

از دیدگاه روانشناسی، احتمال موفقیت و شکست در این رابطه متعادل است و تحقیقات نشان داده است که افرادی که ارتباط عاطفی قوی دارند، در رابطه از راه دور عملکرد بهتری خواهند داشت.

البته موفقیت در این رابطه نیز به تعهد و مسئولیت پذیری طرفین بستگی دارد و باید طرفین برای زنده نگه داشتن و مدیریت رابطه تلاش کنند. از طرفی اعتماد و وفاداری نیز در موفقیت در این رابطه تاثیر بسیاری دارد.

چرا مردم لانگ دیستنس یا رابطه از راه دور را آغاز می‌کنند؟

مردم به دلایل گوناگونی به جای ارتباط حضوری به لانگ دیستنس روی می‌آورند این دلایل ارتباط تنگاتنگی با کم‌توانی فرد در برقراری روابط میان‌فردی دارد. کسانی که نمی‌توانند در زندگی روزمره با دیگران ارتباط عاطفی برقرار کنند و دیگران را از احساساتشان آگاه کنند بیش از دیگران به لانگ دیستنس گرایش دارند.

 

این افراد می‌گویند که ابراز احساسات به صورت غیرحضوری و با نوشتن برایشان بسیار آسان‌تر است ریشه‌ی این مسئله در بیش‌تر موارد اعتماد به نفس پایین در افراد است. یکی دیگر از دلایلی که افراد در اینترنت و بدون شناخت از پیش یک لانگ دیستنس را آغاز می‌کنند کاستی در شناخت طرف مقابل است.

 

در بیش‌تر موارد افراد با دیدن چند عکس و یا ویژگی‌های مثبت ظاهری و اخلاقی به طرف مقابل علاقه‌مند می‌شوند. در چنین روابطی افراد تنها بر روی ویژگی‌های مثبت توجه دارند و به دلیل دوری نمی‌توانند به شناخت درستی از ویژگی‌های طرف مقابل دست پیدا کنند.
لانگ دیستنس چیست؟ این نوع رابطه ها خوب است یا بد؟

 

موانع ارتباطی در روابط لانگ دیستنس

این‌طور نیست که فناوری بتواند ارتباطی پایدار را تضمین کند. برای مثال زوجی که بعد از ازدواج مدتی از هم فاصله داشتند و هر ۲ سال یک بار همدیگر را می‌دیدند، هر روز به هم پیام می‌دادند و هر هفته تماس‌تصویری برقرار می‌کردند. با این ‌حال خیلی‌وقت‌ها این روش جواب نمی‌داد. گاهی تلفن آنتن نمی‌داد، گاهی برق قطع می‌شد و مشکلاتی از این دست که باعث می‌شد یک هفته تمام باهم ارتباط نداشته باشند.

 

بسیاری از زوج‌های نظامی هم با موانع ارتباطی روبه‌رو هستند. احتمالا شما هم در اطرافتان نظامی‌هایی را می‌شناسید که یا به‌خاطر مأموریت یا به‌خاطر موقعیتی که در آن قرار دارند، ماه‌ها از شریک عاطفی‌شان بی‌خبرند یا اینکه ارتباطشان به تماس تلفنی آن‌هم هر ۲ یا ۳ هفته یک بار محدود است.

 

رابطه از راه دور مزایا و معایب

 

علت ایجاد رابطه لانگ دیستنس یا رابطه راه دور

در دسترس بودن ، بدون زحمت بودن و بی هزینه بودن استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند یکی از دلایل مهم شروع رابطه لانگ دیستنس باشد.

از سویی دیگر لانگ دیستنس ارتباط مستقیم با عدم توانایی فرد در ایجاد ارتباط های بین فردی و کمبود اعتماد به نفس یا انزوای فردی دارد.

 

معمولا افرادی که نمی توانند در زندگی روزمره خودشان با دیگران رابطه عاطفی مناسبی برقرار کنند با برای ابراز احساسات خودشان اعتماد به نفس کافی ندارند به سمت لانگ دیستنس گرایش پیدا می کنند. ابراز احساسات به صورت غیر حضوری و یا نوشتن به جای حرف زدن برای فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد، آسان تر است.

 

یکی دیگر از دلایل لانگ دیستنس ناشناخته بودن خصوصیات فرد مقابل است، معمولا این روابط و علاقه ها با چند عکس و ویژگیهای مثبت اخلاقی که فرد از خودش بروز می دهد آغاز می شود و دوری و مجازی بودن ارتباط باعث می شود معایب و مشکلات فرد قابل دیدن نباشند و بدون شناخت درست از طرف مقابل امکان علاقمند شدن و کشش به سمت ویژگیهای خوب او بیشتر می شود.

 

از سویی دیگر ممکن است لانگ دیستنس به دلیل انتخاب خود زوجین بوجود آمده باشد مثلا زن و شوهری که یکی از آن ها در شهر دیگری دانشگاه قبول شده است.

یا دو نفری که از ابتدا کنار هم بوده  اند ولی به دلایل شغلی یا مراقبت از والدین یکی از دو نفر مجبور به نقل مکان شده است و مجبور شده اند رابطه خود را از راه دور ادامه دهند.