هنگام فعالیت در حوزه طراحی، توسعه، تجارت و بازاریابی دیجیتال، بسیاری از اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف تجربهی کار با محصول و چگونگی ارتباط آن با کاربران یا مشتریان را میشنویم. از پرکاربردترین این مفاهیم میتوان به رابط کاربری، تجربهی کاربری و تجربهی مشتری اشاره کرد. این سه اغلب بهجای یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند معانی متفاوتی برای افراد مختلف داشته باشند، با این وجود سعی کردیم تا یک دید مشترک از آنها را که امروزه بین طراحان مرسومتر است، توضیح دهیم .
تفاوت UI و UX
UI و UX ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و کاملا وابسته به یکدیگر هستند. تجربه کاربری بدون آU چیزی برای نمایش و عرضه به کاربران ندارد و رابط کاربری نیز بدون UX قابل استفاده نیست. تفاوت این دو را میتوان در جنبه های گوناگون بررسی کرد:
تفاوت در تحقیقات
تحقیق از کاربران تقریبا در تمامی این فرایند وجود دارد. این فرایند به طور کامل نیاز به تعامل با کاربر دارد و پس از شناخت اولیهی مخاطبان، طرح اولیه ی نرم افزار پیاده سازی می شود. در این مرحله نیز قبل از تکمیل آU تیم تحقیقات تلاش می کند با جمع آوری نتایج حاصل از تست های عملی نواقص را برطرف کند. این مرحله که تست کاربردپذیری Useability Testing) ) نام دارد در بهینه سازی طراحی، تاثیر زیادی داشته و می تواند پیاده سازی را سرعت دهد.
فاز تحقیقات در بخش شامل بررسی نرم افزارهای مشابه نیز می شود. باید نرم افزارهای تولید شده در زمینه ی موردنظر بررسی شوند و نقاط ضعف و قوت آنها شناخته شوند. این کار میتواند مانند یک مشاورهی فنی در پیاده سازی طراحی آU محسوب شود و از اشتباهات تکراری جلوگیری کند.
تفاوت در مفهوم
UX تعیین می کند که تعامل کاربر با یک نرم افزار چگونه باید باشد. در حالی که آU بر این نکته تمرکز دارد که این ارتباط یاهمان رابط کاربری، چگونه به نمایش گذاشته می شود. طراحان UX مشخص می کنند که طراحی صفحات شامل چه المان ها و دکمه هایی باشد در حالی که تیم UI روی ظاهر و کیفیت گرافیکی این المانها کار می کند.