مخاطب کیه و چی میخواد ؟!
. چرا این سوال مهمه ؟
چون اگه محتوای مورد نیاز مخاطب رو بهش ارائه ندی ، از سایت و پیجت سریعا میره بیرون و دیگه پشتشم نگاه نمی کنه . از طرف دیگه به موضوع و محتوا رو به صدها شکل مختلف میشه ارائه داد. مدلی که آدم با یه فرد ۱۵ ساله حرف میزنه با مدلی که با به فرد ۴۰ ساله حرف میزنه فرق داره؛ اینجاس که شناخت مخاطب اهمیت پیدا میکنه.
عمق محتوا چقدر باید باشه؟!
. چرا این سوال مهمه ؟
عمق محتوای شمارو دو عامل مهم تعیین میکنه: اولی کشش مخاطب و دومی ابزاری که از اون برای ارائه ی محتوا استفاده می کنی. به عنوان مثال تو پست های اینستاگرام نمیتونی بیای به موضوع رو از صفر تا صد بررسی کنی و آموزش بدی؛ چون نه مخاطب میتونه تا آخر آموزش پا به پات بیاد و هم اینکه اصلا اینستاگرام برای این مدل آموزش ها نیست؟
نوع و فرم محتوا چی باشه ؟!
اگه بخوای ادیت عکس یاد بدی ، احتمالا فیلمی که از صفحه ی گوشی یا کامپیوتر گرفته میشه، بهترین نوع آموزش باشه. اگه میخوای تو آموزشت از نمودار و چارت استفاده کنی، احتمالا ویدیو یا محتوای متنی بیشتر به دردت میخوره. پس بر اساس نوع و موضوع محتوا، باید تعیین کنی از چه مدل و فرم محتوایی استفاده کنی: متنی، صوتی (پادکست ، اودیوبلاگ) ، اینفوگرافی ، ویدیویی و ...
هدف از این محتوا چیه؟!
محتوایی که مستقیما برای تبلیغات و فروش تولید میشه، زمین تا آسمون با محتوایی که برای آموزش و برندینگ تولید میشه، فرق داره. باید ببینی هدفت از اون محتوا چیه؟! به عنوان مثال اگه یه پستی هست که برای فروشه، باید کوچیکترین جزئیات رو که ممکنه برای مشتری مهم باشه، توی پستت مطرح کنی و به تک به تک کامنتا جواب بدی؟ پس از همون اول، هدفه محتوارو دقیق مشخص کن.
مزیت محتوای من نسبت به بقته!
همون طور که برای فروش به محصول، باید اون محصول نسبت به رقیب هاش مزیت رقابتی داشته باشه؛ محتوا هم دقیقا همینطوره و باید نسبت به محتواهایی که رقبا تولید کردن مزیت داشته باشه. این مزیت میتونه در خلاصه تر بودن محتوا ، تغییر فرم محتوا (مثلا بقیه متنی بودن ولی شما ویدیویی) ، تغییر عمق محتوا ، لحن صمیمانه ی محتوا و... باشه.